Raskaus

Kellunta ja Raskaus

”Vapaus. Raskausaikana, varsinkin loppuraskaudesta, ei suositella olevan pitkiä aikoja selällään. Kelluessa se onnistuu. Sain lillua tunnin selinmakuulla, joka jo itsessään oli asento, jota olen kaivannut. Painottomuuden tunne helpotti jokaisen pienimmänkin lihaksen rentouttamista hyvin nopeasti. Muistan, että ensimmäisillä kelluntakerroilla rentoon oloon pääsemisessä kesti kauemmin. Nyt se onnistuu jo nopeasti. Keho tietää jo, mitä tapahtuu. Saatan tehdä jonkin hengitysharjoituksen kellunnan alkuun tai kehon skannauksen, joka helpottaa kehon rentoutumista ja mielen rauhoittumista. Viimeksi lähes nukahdin, kun olo oli niin rento. Hektiseen arkeen tämä hiljaisuus, painottomuus, aistiärsykkeiden minimointi on itselleni täydellistä. Loistava lisä yhdeksi joogaharjoitukseni kaveriksi. Kaikki ihanat Floatin tarjoamat ihonhoitotuotteet, pieni purtava ja istuminen Floatin loungen harmonisessa tilassa kellunnan jälkeen täydentävät kokemuksen. Suosittelen tätä jokaiselle raskaana olevalle, tuoreelle äidille ja muutenkin ihan jokaiselle!”

Rosa Auffermann

Kellunta tosiaan tekee hyvää! Lempeä hiljaisuus, rauhoittava pimeys, lämpö ja Epsom-suolaveden mahdollistama painottomuus ovat erityisen arvokas yhdistelmä raskaana ollessa. Kun keho on kovilla ja mielikin kaipaa vapautumista stressistä, on syytä pitää hyvinvoinnistaan hyvää huolta. Tässäpä muutama hyvä syy tulla kellumaan:

Lihaskivut

Lihaksisto ja luusto ovat kovilla raskauden aikana. Erityisesti selän ja torson alue kipeytyy helposti ja monella voi olla raskauden loppuvaiheessa vaikeaa maata selällään – paraskin patja aiheuttaa painetta selän ja kohdun alueille. Kellunnan aikana samanlaista painetta ei muodostu, sillä selän alla ei ole alustaa, vaan vain täydellisesti kannattelevaa suolavettä. Kellunta-altaassa pääset kokemaan painottomuuden ilman matkaa avaruuteen.

Kellunnan aikana on myös mahdollista käyttää kellukkeena uimapatukkaa eli lötköpötköä. Sen avulla voit kellua myös mahallaan tai kyljellään.

Ihon lämpöisen suolaveden ihanassa painottomuudessa kehon pienet tukilihaksetkin pääsevät rentoutumaan ja kivut hiljenevät. Tästä kellunnan syvärentouttavasta vaikutuksesta johtuen monille kellunta onkin kuin täydellinen kokovartalohieronta.

Stressi ja tunteet

Raskauteen kuuluu monenlaisia tunteita ja tunnemyrskyjä – hormonitoiminnan muutokset, huonosti nukutut yöt, lihaskivut tai vaikkapa synnytykseen liittyvät pelot ovat omiaan aiheuttamaan stressiä ja ahdistustakin. Kellunta-altaasta noustessasi huomaat, kuinka keho ja mieli ovat rentoutuneet. Kellunta vähentää stressihormoni kortisolin määrää ja erityisesti viime vuosina kelluntaa on tutkittu hyvin tuloksin esimerkiksi ahdistuksen hoidon tukena.

Uni

Hyvät yöunet ovat kullan arvoiset tietysti aina, mutta erityisesti raskauden aikana. Mitä kovemmilla keho ja mieli ovat, sitä tärkeämpää laadukas uni on. Unettomuus vaikuttaa negatiivisesti muun muassa hormonitoimintaan, pahentaa lihaskipuja ja lisää stressiä.

Kellunta-allas itsessään on tietysti oiva paikka lepoon ja nukkumiseenkin, mutta kellunnan positiiviset vaikutukset uneen kantavat myös altaan ulkopuolelle. Moni uniongelmainen tuleekin meille kellumaan lääkärin ohjaamana – Kellunnan on nimittäin todettu helpottavan nukahtamista ja parantavan unen laatua.

Peilivaikutus

Useat raskaana olevat kellujat kertovat kokevansa altaassa vahvan yhteyden vauvaan. Eikä ihme, kelluntatankissa on jotain hyvin kohtumaista. Kun laitat valot pois ja on täysin hiljaista, kuulet vain sydämesi sykkeen. Raskaana oleva voi kokea ikään kuin jakavansa ja peilaavansa samankaltaista kokemusta sikiön kanssa. Tämä uudenlaisen yhteyden kokeminen vauvan kanssa on niin yleinen ilmiö raskaana olevien kellujien kohdalla, että sitä on alettu kutsua ”peilivaikutuksesi” (mirror effect).


Yleisimpiä raskaana olevien kysymyksiä:

Onko kellunta-altaassa siis ihan hiljaista ja pimeää?

Voit itse päättää, kuinka paljon hiljaisuutta ja pimeyttä haluat kelluntasi aikana.
Tyypillisesti kellunnan alussa kuunnellaan 10 minuuttia rentouttavaa musiikkia ja lopussa 5 minuuttia. Musiikki kuuluu kellunta-altaassa olevista kaiuttimista.

Voit kuitenkin pyytää meitä ottamaan musiikin kokonaan pois tai voimme jättää musiikin soimaan koko kellunnan ajaksi – sinä päätät.

Voit itse laittaa kellunta-altaan miellyttävät valot pois ja takaisin päälle. Monet ensikertalaiset pitävät valoja päällä hetken aikaa kellunnan alussa ja sammuttavat ne kun ovat vähän tottuneet uuteen ympäristöön.

Jos laitat valot pois, etkä halua kuunnella musiikkia koko kellunnan ajan, on kelluessa täysin pimeää ja hiljaista. Tämä voi kuulostaa jännittävältä, mutta on itseasissa todellä miellyttävää ja rentouttavaa!

Pääseeko kellunta-altaasta pois milloin vain?

Kyllä. Voit nousta välillä istumaan kellunta-altaan sisällä (altaan pohjalla on vettä n. 30cm, joten pohjaan ylettää oikein hyvin) tai voit nousta altaasta itse välillä vaikkapa suihkuun tai vessaan, mikäli koet sille tarvetta.

Onko kellunta turvallista raskausaikana?

On. Kellunta-altaita on käytetty ja tutkittu 1950-luvulta lähtien, eikä niillä ole havaittu olevan negatiivisia vaikutuksia raskauteen liittyen.

Jos sinua yhtään mietityttää, keskustele kuitenkin lääkärisi kanssa.

MIlloin/missä tapauksissa kellumaan ei voi tulla?

Kellunta ei sovi:

– voimakkaasti psyykenhäiriöisille

– epileptikoille

– munuaisten vajaatoiminnasta kärsiville

– tasapaino-ongelmista kärsiville (esim. Menierin tauti)

– sydämen toimintaongelmista kärsiville (vain hoitavan lääkärin suostumuksella)

Kelluessa makaat liikkumatta selällään suolaisessa ja ihonlämpöisessä vedessä. Vaikka kelluessa ei tapahdu liikettä, on erityisen herkän tasapainoaistin omaavien henkilöiden mahdollista tuntea epämukavuutta (merisairauden kaltaista). Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista ja menee nopeasti ohi noustessa pois kellunta-altaasta.

Eikö kelluessa tule tylsää?

Lähes kaikki kellujat kertovat ajan kuluneen hämmästyttävän nopeasti. Meillä käyneistä tuhansista asiakkaista vain muutama on kokenut 60 minuutin mittaisen kellunnan liian pitkäksi.

Monet kokeneemmat kellujat tykkäävät kellua 2,5 tuntia ja meillä on usein kelluttu myös jopa yli 6 tuntia yhtäjaksoisesti. Kellunta-altaassa viihtyy siis yllättävän pitkään!

Täältä voit lukea lisää yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksiamme

Täältä voit lukea kellunnasta COVID-19-aikana